Over Keldermotten, Houtvarkens en Batimentbeesten.

Had U onlangs nog “Tomates Crevettes”, “Scampi Diabolique” of “Bisque de Homard” op het menu?  Wat dacht U van “Cloportes des Flandres”? Pissebedden zijn immers ook kreeftachtigen. Ze zien er niet smakelijk uit, maar dat kan van een scampi of kreeft ook gezegd worden. In lang vervlogen tijden knabbelde men al eens op een stuk of wat pissebedjes bij plasmoeilijkheden, maagkrampen of leverproblemen. Of men gooide wat exemplaren in het bed van een kind opdat het zou ophouden met bedwateren. Omdat pissebedden snel uitdrogen en ze het vocht in hun lijfjes zo goed mogelijk willen vasthouden, pissen ze zelf niet om het afval uit hun lijf te krijgen, maar laten ze ammoniak-scheten. Dat betekent dat een hele troep pissebedden samen een wel érg adembenemend geurtje kan afscheiden. Voor zover ik kon vinden verwijst hun officiële naam enkel in het Nederlands naar urine. In andere talen blijft het bij ‘Houtluis’ (Woodlouse – Engels), ‘Aardvarkentje’ (Chanchito de tierra – Spaans) of simpelweg ‘Vochtige’ (мокрица- Russisch).

In Frankrijk slaat de naam ‘pissenlit’ (van Pisse-au-Lit) niet op het beestje, maar op de paardenbloem (Taraxacum officinale) – een plant die in België nogal eens ‘pisbloem’ en zelfs ook weer ‘pissebed’ wordt genoemd.  De vochtafdrijvende werking van de plant zal daar wellicht iets mee te maken hebben.  Net zoals het diertje uit onze kelders is ze perfect eetbaar en zou wat bitter smaken.  De honingachtige siroop die men er in Duitsland van zou maken heb ik nog nooit geprobeerd.

Voilà, hiermee heeft U een avontuurlijke menutip voor Uw volgende verjaardagsfeest:
“Cloportes des Flandres sur un Lit des Pissenlits”
Te serveren met een litertje bier.  Bon appétit!

Kim

BRONNEN
-Nieuwe Insectengids – Chinery, M. (2009, zevende druk)
www.earthlife.net/insects/isopoda.html
www.pissebedden.info/volksgeloof_pissebedden.shtml
-http://fr.wikipedia.org/wiki/Pissenlit
Woordenboek van de Limburgse Dialecten, Volumes 2-4 Door Joep Kruijsen
Woordenboek van de Brabantse Dialecten, Deel 3  Door Jos Swanenberg
– http://de.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6wenzahn_%28Taraxacum%29
http://users.telenet.be/Atalantavzw/archief%202004/Pissebed%20pissebloem%20en%20pisse%20en%20lit.pdf

Eén reactie op “Over Keldermotten, Houtvarkens en Batimentbeesten.”

  1. Nou zo’n menu laat ik nog even schieten als je het goed vindt, maar nu ga ik toch even ruiken in de tuin hoor. Til een tegel op en tientallen van die beestjes worden wakker. En wakker worden is de tijd bij uitstek om te ruften….toch?

    Je vroeg naar mijn camera…ik had een Nikon p8800 en nu heb ik een Nikon P90 met 24x zoom. Een heel verschil met de 10x wat ik eerst had. Ik wil geen spiegelreflex. Slepen met een statief vind ik al genoeg, al die lenzen daar begin ik niet aan.


Geef een reactie

